Stressende branche

For mange mennesker ligner reklame og designbranchen en glorificeret verden, hvor det hele handler om smarte kontorer, drikke latte på cafeer med en sixpence kækt på hovedet og den slags. Og ja – det er bestemt en spændende branche, men der er andet og mere i det. Mange oplever stress i varierende omfang grundet stramme deadlines og meget lange arbejdstider blandt andet.

For designere er stresscoaching en hjælp

Det er heldigvis et erkendt problem flere steder, og det betyder, at det er blevet mere almindeligt end tidligere at benytte professionel hjælp. Det mest effektive har vist sig at være det, der betegnes som stresscoaching. Ved at lære metoder til at identificere tidligt og så behandle korrekt, kan decideret stress undgås for de fleste.

Du kan læse en fremragende beskrivelse af stresscoaching her.

Vej til at blive stresscoach

Nogle firmaer i branchen benytter en ekstern stresscoach, mens andre tager skridtet og uddanner internt. Det er klart, at det primært er større reklamebureauer og designhuse, der benytter sig af sidstnævnte. Fordelen ved at have en intern og certificeret stresscoach er åbenlys: Der er adgang i realtid, og det er ofte nemmere at håndtere en situation i opløbet, end det er at efterbehandle den.

Det er så absolut ikke tilrådeligt at eksperimentere med at coache andre mennesker for stress eller alt muligt andet, før man har en træning og en uddannelse i at gribe det rigtigt an.

Der findes forskellige veje at gå i forhold til at blive uddannet, og en af de mest anerkendte er den certificerede uddannelse til stresscoach, som tilbydes af firmaet Lifeconsulting.

Den uddannelse kan du læse mere om her: https://lifeconsulting.dk/stresscoach-uddannelse

Ingen stress

Naturligvis er det ideelle at opbygge en arbejdsplads og et sæt rutiner, der gør, at stress ikke er en faktor. Men det er i realiteten umuligt, og derfor må enhver ansvarlig leder i designbranchen tage emnet alvorligt nok til at sikre sine medarbejdere. Gør du det?

Bookmark the permalink.