Markedsføring på de sociale medier kræver, at man ved en hel del om markedsføring. Online. Det er et kæmpe felt, som man aldrig kommer til at beherske helt. Og udviklingen i den digitale, online verden sker så hurtigt, at det kan være svært at følge med.
Der, hvor man i gamle dage kunne markedsføre sin virksomhed eller sit produkt via en reklame i den lokale avis, skal man nu være i stand til at skrive, så folk læser det, man skriver på internettet. Man skal kunne skrive indhold: Salgstekster og produkttekster. Man skal kunne analysere sine målgrupper. Man skal også vide noget om søgemaskineoptimering. Og så skal man altså også vide noget om, hvordan man gør livet nemt for en mulig kunde. Man skal kunne konvertere. Det hedder det vistnok.
Indsamling af kontakter
Man skal også vide noget om, hvordan man indsamler e-mails, så man kan sende nyhedsbreve ud til kunder. Og man skal i det hele taget vide meget om de forskellige kanaler, man kan bruge i sin markedsføring. Markedsføring på Facebook er meget populært og bliver brugt af næsten alle. Det er en effektiv måde at markedsføre sine produkter eller ydelser. Men det er kun en lille niche i den kæmpe branche, som online markedsføring er.
Markedsføring på Facebook
Vælger man at bruge kræfterne på markedsføring på Facebook, skal man vide, hvad man gør.
For det første skal man være helt klar over, hvad man vil med sin markedsføring. Der er nemlig forskel på at markedsføre et kursus eller et produkt. Der er også forskel på, hvem man henvender sig til. Og hvor man annoncerer. Måske er formålet at få flere besøgende til sin online butik. I sådan et tilfælde kan man teoretisk set henvende sig til hele landet. Måske er formålet at få folk til at give sin e-mail adresse, så man kan sende dem nyheder om tilbud, give dem særlige fordele som trofaste kunder osv. I det tilfælde kan det være nødvendigt at snævre sin markedsføring ind, så den kun rammer potentielle, nye kunder. Det kan være, at du kun vil markedsføre din ydelse i det område, du bor i, men samtidigt er dine kunder en meget stor målgruppe. Fx hvis du er revisor, og gerne vil hjælpe almindelige mennesker med deres selvangivelse og daglige økonomi.
Så er målgruppen ikke kun 20 – 25 årige piger, der går med neglelak. Så er din målgruppe alle voksne: Lige fra den helt unge til en ældre person. De kender måske ikke til hele processen, eller de har det svært ved at gøre det selv digitalt. Så igen, en stor målgruppe, som har brug for samme ydelse, kan være svær at ramme. Og du vil sikkert ikke bruge mange timer i bilen for at komme frem til kunden. Så det kan være, at markedsføringen på Facebook skal tilrettelægges, så den kun rammer folk i det område, som du kan servicere.
Markedsføring via Facebook er som sagt effektivt, og det behøver ikke at være meget dyrt, men det kræver, at du er sikker på, hvad du gør. Ellers så kan det blive en dyr affære, hvis annoncerne retter sig mod de forkerte mennesker og steder.