Hvis man nu er professionel lastbilchauffør og kommer til skade i en trafikulykke, er det så en arbejdsulykke, som man kan få erstatning for? Altså det kunne jeg godt tænke mig at få at vide. Lastbilchauffører bruger jo mange timer hver dag på landevejene. Dermed er deres chancer for at blive involveret i et trafikuheld jo større. Man ser det jo temmelig ofte, at en lastbil i to led, ofte knækker over, når der er is på vejene og derved forsager ulykker. Hvis nu chaufføren kommer til skade under den, kan han, eller hun, så få erstatning?
Ildebrand
Jeg så engang en lastbil, som gik i brand på grund af en ulykke. Det var meget uhyggeligt. Heldigvis sprang chaufføren ud og kunne nå at rulle væk og ud på en mark. Han brækkede benet, da han landede, men blev ikke forbrændt. En eller anden helgen må have været med ham. Men det fik mig til at tænke på, at han ikke kan arbejde i lang tid. Først når benet er helet, og der forhåbentligt ikke er kommet komplikationer, kan han sætte sig bag rattet igen. Er det en arbejdsskade? Hvad med vognmanden, som han arbejder for. Har de informeret ham om hans rettigheder? Har de en forsikring, som dækker den slags ulykker. Har chaufføren en kontrakt, som måske fritager dem for at betale erstatning til ham, hvis han kommer til skade under en ulykke? Eller er det en af de risici, som han ved, han tager?
Dygtig advokat i Esbjerg
Jeg har faktisk lyst til at kontakte en dygtig advokat i Esbjerg, som ved noget om de ting. Min store dreng fabler jo om at ville ud på landevejene, når han er færdig med skolen. Jeg ville ønske, at han ville lytte til mine råd om, at det er bedre, hvis han går i lære og får sig en uddannelse som mekaniker. Ingen siger, at han ikke skal køre bil og lange strækninger. Som chauffør vil det være svært at etablere en familie. Især hvis han skal køre de lange strækninger. Være væk i en uge mindst, for så at skulle køre igen efter få fridage. Vi har talt om det, men min dreng vil ikke høre på mine argumenter. Og mine spørgsmål om chaufførers betingelser og rettigheder bliver flere og flere hver eneste dag.
Jeg tror ikke, jeg finder svar på dem alle sammen her nu og i dag. Men under alle omstændigheder, hvis jeg var lastbilchauffør, så ville jeg sørge for, at jeg fandt en dygtig arbejdsskade advokat, som kan hjælpe mig. Og én, som ved noget om de internationale regler. Det hænder jo, at en chauffør skal køre fra Nordeuropa til Sydeuropa på ganske få dage. Hvad nu, hvis der sker en ulykke nede på en tysk motorvej? Det kræver i det mindste en del sprogkundskaber. Har min søn dem? Har han virkelig tænkt sig godt om – eller er det bare en fix idé, han har lige nu? Det håber jeg inderligt. Jeg ville ønske, at de kunne give noget mere kvalificeret vejledning i skolen, når de taler om samfundsforhold og arbejdsliv.